Country Life in Japan: 田舎暮らし/二拠点生活

Country life in traditional Japanese house

物件探し⑩ 将来資金計画 / House Hunting 10: Future Money Plan

古民家リノベーションについての現実を把握した後でも、夫の心はまだ古民家に魅了されていました。
リストアップした改修の全てをやらなくても最低限のものだけやれば予算内に収まるんじゃないか、二人とも働いているしローンの額を増やすことができるかもしれない、何の変哲もない20~30年で壊される家に住みたくないし、何か特別で伝統のある家に住みたい!!!

気持ちはわかりましたが、私は心配でした。
「最低限の改修」と言いますが、いったいそれはどれなのか?どうやって選ぶのか?家の構造に関する部分?じゃあキッチンやお風呂は?無しで快適に暮らせる?もし改修を始めてから損傷が見つかったら修理する?それとも放っておく?

とりあえず、リノベーションに着手する前に、より精緻な見積を把握するため、古民家再生協会に古民家インスペクションを依頼することにしました。
そしてその間、私は、夫を説得するために4つのシナリオで将来の資金計画を作ってみました。
シナリオ1:田舎の家を買わない場合
シナリオ2:800万円の古民家を買いリノベーションする場合
シナリオ3:状態のいい古民家を200万円以下で奇跡的に見つけた場合
シナリオ4:私たちの希望に合った物件を合計コスト2000万円以内で見つけた場合

なお、見積上、古民家の改修コストを2000万円としましたが、楽観的過ぎるはずです。
当初コストに加えて、特に今後10年間は二重拠点で生活するので、ランニングコストがかかるはずです。
私は60歳まで現在と同じ給与水準で働き続ける前提としましたが、できるかどうか自信ありません。

結果は明らかでした。シナリオ2は機能せず、60歳を前にして資金不足に陥ります。
この計画書を夫に共有し想いを伝えました。ローン返済のために生きたいのか?私はイヤだし、もう一度、なぜ田舎暮らしをしたいのか、よく考えて欲しいと。
ちょうどお盆休みだったので、休みが終わるまでに結論を出すと夫は言いました。

結局、やっぱりこの古民家は私たちには贅沢過ぎるし、残念だけど無理なので諦めて、振り出しに戻ってシナリオ3か4で考えよう、ということになりました。
なお、古民家インスペクションは、それより前に諦めたので、実施しませんでした。

Even after we were notified about the reality of Kominka renovation, my husband’s heart was still being caught by it.
He said, we don’t have to do all the items we listed up for the renovation, let’s take the minimum ones, so that we can reduce our disbursement. Or, we may increase the amount of our mortgage, we are both working, that can be possible. I don’t want to live in a banal, scrap&build house that could last only 20 to 30 years. I want something special and traditional.

I understood him but became anxious. He says the minimum items, but what are they? How can we choose them? Are they the ones for the house’s structure? How about kitchen and bathroom? Can we live comfortably without them? If we found some damages after we started the renovation, can we fix it? Or just leave it?
For the time being, we both agreed to ask the Japan Kominka Association to have its Kominka inspection service before we start the renovation in order to have more precise estimate.

Meanwhile, I decided to create our future money plan with four scenarios to persuade him.
Scenario 1: Not buying a country house
Scenario 2: Buying the Kominka with 80,000 USD and renovating it
Scenario 3: Finding a good condition Kominka with below 20,000 USD miraculously
Scenario 4: Finding a house that satisfies our wish with the total cost of 200,000 USD

Note that I estimated the cost of renovation for 200,000 USD, but this should be too optimistic. In addition to the initial costs, we also need running costs, especially for the next 10 years as we have double life. I premised that I will keep working until 60 years old with the same salary level as now, but I was not sure if it’s possible.

The result was obvious. Scenario 2 didn’t work, we will face lack of fund before we got 60. I shared the plan with my husband by saying, Do you want to live for mortgage? I don’t. Please think thoroughly about the reason why we want to have country life.
It was in summer holiday. He said he will and will have his conclusion by the end of holiday.

Finally, he said we can’t afford this Kominka. It’s very sad, but let’s return to the beginning and find one with Scenario 3 or 4.
We didn’t have the Kominka inspection as we decided our mind before it.