Country Life in Japan: 田舎暮らし/二拠点生活

Country life in traditional Japanese house

契約締結 / For signing up the contract

家を購入する予約した後、地域の方々に紹介されました。
この地域には約70家族が暮らしており、住環境や住民の関係性を保つために、季節のイベントや集会、クリーニングアップ活動などが行われていました。
自治会長ほか5~6名の方に紹介して頂き、説明を受けるとともに1時間ほど楽しく会話しました。皆さん良さそうな方々で、ここに住んでやっていけそうに感じました。

この後すぐに契約を締結したと言いたいところですが、新たな問題があることがわかりました。
家を購入する場合、代金を支払うと同時に登記を変更する必要がありますが、土地は登記登録されているけれども家はされていませんでした。(田舎ではよくあるようです)
しかも土地の登記も現所有者のすでに亡くなった父親のままになっていました。
そこで、まず現所有者に家及び土地の登記を変更した上で売買契約を締結することになりましたが、代が変わり相続の問題があるため親族12名の同意を得なければならないとのことで、この手続に2ヶ月かかりました。

After we made a reservation to purchase the house, we were introduced to neighbors. There are about 70 families in the village. They operate seasonal events, gatherings, cleaning up activities, etc. in order to maintain environment and to develop the relationship among inhabitants.
We met the current head of the village and 5-6 other persons. They explained about them to us and we enjoyed chatting up. We felt that we can live here and get along with the people.

We would like to say that we signed the contract just after this introduction, but unfortunately we found another issue.
When we purchase a property, we need to change the ownership registration. However, for this property, only the land was registered but not the house, and the registry was still for the owner’s late father and hasn’t been changed. (It sometimes occurs especially in country.)
So first the registration should be changed to the current owner and then for us when we sign the purchase agreement. We waited for additional two months to complete this procedure as the owner has 12 relatives who the owner needs to ask agreement to change the registration.