Country Life in Japan: 田舎暮らし/二拠点生活

Country life in traditional Japanese house

物件探し② 見捨てられた家 / House Hunting 2: Abandoned House

別荘地の1軒を見た後、いろいろな可能性を探る中で、もし土地の値段が安ければ家を建てることも可能かもしれないと思い、家だけでなく土地も探し始めました。
大阪の最北端に能勢町という山間の町があります。現在の自宅から車で30分程度で、300平米の土地が100万円~300万円、200平米ほどの土地に建つ築30~50年の家が400万円~700万円と安く、これは見に行く価値があると思い、5~6軒の内見を予約しました。
不動産業者とは地元のスーパーで待ち合わせました。まず言うには、能勢町は市街化調整区域なので、土地を見に行くことはできるけれども買っても家を建てられないし、既存の家に住むことはできるけれども建て替えや新築はできないとのことです。
無責任な土地開発を禁止し環境を保護するために、25年ほど前に自治体が方針を変えて市街化調整区域となったということでした。
なぜ土地や家の価格が安かったのか、わかりました。土地は資材置き場にしか活用できないとのことだったので見に行くのは止めましたが、家はせっかく来たので見に行きました。
まず見た家は40~50年前に大和ハウスによって開発された「ニュータウン」にありました。山を切り開いた急斜面に、各200平米の区画があり、100軒以上は建てられそうな宅地造成がなされていました。
最寄りのバス停まで急な坂道を歩いて10~15分ほどで、そこからバスで20分ほど行くと最寄りの電車の駅とのことでした。ニュータウン内や周辺に店はなく、ここに住んで通勤するのは大変そうでした。
最も驚き残念だったのは、ここがまるでゴーストタウンのように感じられたことでした。当初、大和ハウスが開発したときに全ての造成地を売り切ることができなかったのではないかと思われます。そして、その後、自治体がここを市街化調整区域に指定したため、新たに土地を買って家を建てることはできなくなりました。ニュータウンの半数ほどは空き地で、草がぼうぼうに生え、住民の数は減る一方のようでした。この町は捨てられたように思われ、とても悲しくなりました。
能勢には、ここだけでなく、他にも似たようなニュータウンがありました。宅地造成は無責任に行うのではなく、長期的な計画と責任をもって開発すべきだと心から思いました。

After the one in the cottage village, I thought we can possibly build a house if the land is cheap. Then I started to look for a land in addition to houses.
In the northernmost of Osaka, there is a town called Nose, which is in the mountains. This place is about 30 minutes by car from my place, and 300 square meters lands are being sold for 10,000 USD to 30,000 USD, houses on the land of 200 square meters, which were built about 30 to 50 years ago, are for 40,000 USD to 70,000 USD.
I thought they are worth to go see and booked for 5-6 properties in that area.

We met an agent at a local supermarket. First, he said that we can see the land but we can’t build a house on that land because it’s prohibited by the local government. Additionally, for the houses, we can live in the existing house but cannot rebuild them nor cannot build a new house on them.
About 25 years ago, the local government changed its policy for developing land in order to ban irresponsible developments and to protect the environment.
I understood why the price was so cheap. As he said the land is only usable for material storage, we gave up to go see the lands but for houses, we did.

The first house was in a “New Town” which was developed by Daiwa House 40 to 50 years ago. The town was developed on the steep slope of the mountain and more than 100 houses could have been built. Each house is on the 200 square meters site.
The closest bus stop is about 10 to 15 minutes on foot although we must walk on the slopes. The closest railway station is then additional 20 minutes by bus. No shops in and around the town. This makes people difficult to live there and commute to the city.

What was surprising the most here is I felt the place is like a ghost town. I suppose the developer was not able to sell all sites when they first created the town. And then, very few would come to buy the site to build a house because the government changed its policy. Almost half of the sites is vacant, covered by overgrown weeds, and the number of people living there is gradually decreasing. I thought the town was being abandoned and felt sad.

In Nose, there is not just this New Town but also a few more, which are in the similar situation. I really thought that it’s important to have a long-term plan and to be responsible when developing land.